Wednesday, December 24, 2014

khasiat minyak zaitun @ olive oil untuk ibu mengandung

hari ni terasa nak menulis pasal manfaat minyak zaiton pulak atau dalam bahasa harian kita guna sekarang Olive Oil. hihi.. bukan ape, tiap2 pagi kena ingatkan diri sendiri telan minyak tu. ee.. tak suka. Huhu.. 1st time telan memang rasa janggal, meremang bulu roma. tapi bila da dua tiga kali cuba rasa da blh terima tekak ni. rasa dia ade sedikit macam biji gajus atau biji hazel pon ade gak.

memandangkan saya sekarang sedang sarat mengandung. ramai yang syorkan kepada saya untuk mengambil olive oil @ minyak zaiton sebagai supplement tambahan. baik dari yang pakar, jiran tetangga mahu pon mak mertua sy sendiri untuk memudahkan proses bersalin nanti..diharapnye menjadila kan..kui3..

satu yang saya perasan setelah mengambil olive oil ni dalam masa yang terdekat rambut saya dah tidak gugur lagi. kalau sebelum ini, asal mandi je mesti ade rambut yang gugur bersama air mandian. rasa nk nagis je. mane tidak nye rambut di kepala da jarang nampaknye. tp setelah mengambil olive oil ni, rambut da tak gugur lagi malah hitam pekat bersinar sinar lagi. hihihi

jom saya ceritakan kebaikan olive oil nih :

mengandungi mineral dan vitamin. Vitaminnya macam-macam. Ada yang berjenis protein, lemak, kalori, zat besi, vitamin A, B1, B2, B3, E, C, dan squalene

1. Vitamin B kompleks dan vitamin E yang terkandung dalam minyak zaitun penting untuk saraf. 

2. Vitamin E baik untuk kulit dan menghalang radikal bebas, juga bagus untuk meningkatkan sistem antibodi badan dan membantu mencegah serangan penyakit.

3. Kemudian squalene bermanfaat untuk meningkatkan sistem ketahanan dari penyakit flu (influenza atau cool), hepatitis, TBC dan banyak lagi. 

4. Zat besi dan kalsium dalam minyak zaitun memang tidak banyak, tapi still ada. jika ditambahkan dalam makanan atau minuman yang kaya akan kalsium dan zat besi maka tulang  akan semakin kuat dan sihat



berikut beberapa artikel berkait kelebihan minyak zaitun bagi ibu hamil :

1- Apakah aman mengonsumsi zaitun untuk ibu hamil? Minyak zaitun mengandung banyak komponen nutrisi penting, antara lain adalah asam lemak tak jenuh, protein, mineral, kalsium, dan zat besi, juga bermacam vitamin seperti vitamin A, B, C dan D dalam jumlah yang bervariasi, yang sangat baik untuk menjaga kesehatan Ibu selama kehamilan.


Sampai saat ini, belum diketahui adanya laporan mengenai efek samping konsumsi minyak zaitun pada ibu maupun bayi, sehingga dianggap cukup aman selama dilakukan dalam batas wajar, sekitar 2 sendok makan per hari, baik dalam bentuk dicampur salad atau konsumsi langsung, dan Ibu tidak memiliki alergi terhadap minyak zaitun tersebut.


More http://www.konsultasisyariah.com/minyak-zaitun-untuk-ibu-hamil/

2- Nilai Gizi Minyak Zaitun
Minyak zaitun telah dikenal beribu-ribu tahun lalu sebagai minyak yang memiliki banyak khasiat. Tak heran jika minyak ini dikenal dengan sebutan “emas cair” atau “raja segala minyak.” ..

...Minyak zaitun mengandung mineral dan vitamin. Berikut kandungan vitamin dan mineral dalam minyak zaitun: Protein, air, lemak, kalori, kalsium, zat besi, vitamin A, vitamin B1, vitamin B2, vitamin B3, vitamin C, vitamin E, asam lemak jenuh dan tak jenuh, squalene, polifenol dan lain-lain.

 More : http://manfaatzaitun.blogspot.com/2012/07/manfaat-minyak-zaitun-untuk-ibu-hamil.html

3- kesulitan BAB (buang air besar)
Mengikut sejarah, beratus-ratus tahun yang lalu, dalam puisi Romawi disebutkan bahawa buah Zaitun dapat memulihkan dan memperkuatkan daya tahan tubuh
Ibu yang sedang mengandung lazimnya mengalami kesulitan BAB (buang air besar). Selain mengkonsumsi minyak zaitun untuk melancarkan BAB...

More : http://dietsunnahnabi.blogspot.com/2013/05/manfaat-minyak-zaitun-untuk-ibu-hamil.html 

4- Minyak Zaitun - Makanan Janin Semasa Ibu Mengandung
Ibu hamil sebaiknya mengonsumsi minyak zaitun, kerana ianya dapat memutihkan kulitnya dan membersihkan livernya. Manfaat ini juga akan dinikmati anak di dalam kandungan.


Selain itu juga, minyak zaitun juga dipercayai menaikkan hb untuk ibu mengandung..memandangkan hb saya pun rendah, lepas saya try 0live oil bersama vitamin iberet memg hb naek dari 10.4 ke 11.2..bak kata doktor kalo hb rendah boleh menyebabkan keguguran sebb anak tak dapt oksigen..selain itu jugak boleh menyebabkan uri melekat pada dinding rahim masa bersalin nanti..bahayakan..takut plak dengar..so baik kite cegah sebelum terjadi kan kan..


ok la next entri saya akan ceritakan pulak pasal pendarahan yang saya alami masa awal2 mengandung..stay tuned ok!

No comments:

Post a Comment